ViaFia-Armenie-Georgie.reismee.nl

Van Armenië naar Georgië

opnieuw rijden we deze morgen richting Haghpat. Zelfs ik begin de weg te herkennen: het centrale plein in Dilijan met een monument van drie acteurs, het lelijke witte Russische monumen. Weer langs de geruineerde chemische fabriek. maar deze keer slaan we niet af naar Sanhadin en ook niet naar Haghpat maar Edward sjeest door naar het noorden, naar de grens met Georgië. De grenzen met Turkije en Azerbeidjan zijn gesloten, maar deze is dus open en via Georgië kunnen Armeniers geloof ik ook naar Rusland.

Ana heeft voor ieder van ons een textielen minipoppetje gekocht als herinnering. Van ons krijgt ze een goed gevulde envelop met fooien, én een stroopwafel.

dan komt het moment van afscheid, niet alleen van hen, maar ook van de Vlaamse Lydia en Monique.

wij nemen onze koffer en paspoort ter hand en rollen de grens over. Een Armeens en Georgisch paspoortstempel later ontmoeten we de kleine tengere maar kordate Tinatjin en de nieuwe chaffeur. Opnieuw een Mercedes abenz busje maar echt maatje kleiner dan de vorige, maar we zijn dan ook met twee minder. In tegenstelling tot Ana kruipt Tinatjin voorin en neemt de microfoon ter hand om ons in goed verstaanbaar Engels te informeren over ons programma en waar we zoal langsrijden.

al direct na de grensovergang kom ik twee heel karakteristieke mannetjes tegen die ik graag had geportreteerd. Volgende x toch weer rechts gaan zitten

's middags met Magdaleen op stap. Erg fijn. Want ze heeft goed richtingsgevoel.

maar we maken er wel een mooie zwerftocht van